Kirjaudu / Sign In

Blogi

Uusin kirjoitus
Ahvenanmaalla

Reissumme Ahvenanmaalle alkoi Turusta, jossa ajoimme auton Viking Amorellan sisuksiin. Pandemiapelkoisina laivalla teimme vain pakolliseset vessakäynnit, joten laivamatkustamisesta ei ole sen enempää kerrottavaa. Maarianhaminassa ulos laivasta ja baanalle.

Eka stoppi tehtiin Hammarlandin Pyhän Katariina Aleksandrialaisen keskiaikaiseen kivikirkkoon. Kannatti ehdottomasti käydä. Kirkko oli kaunis ja hyvin hoidettu.

Matka jatkui kohti Eckerötä, jossa majoituimme Eckerö Hotelliin. Respasta saimme vinkkejä mitä kannattaa Eckerössä tsekata. Lämpöisen päivän vuoksi ajoimme ensin Degersandin upealle uimarannalle (noin 10 km hotellilta). Rantaa ei turhaan respassa kehuttu. Mielestämme oli upein käymistämme Ahvenanmaan uimarannoista.

Tämän jälkeen suuntasimme katsastamaan Eckerön Posti- ja tullitalon, jonne ehdimme juuri ja juuri ennen sulkemista.

Sitten hotellille peseytymään ja etsimään illallispaikkaa. Eksyimmekin Eckerön kauneimmalle alueelle, jossa oli mm. Ahvenanmaan metsästys- ja kalastusmuseo. Se toki suljettiin juuri nenämme edestä, joten sisälle asti emme päässeet.

Alueella oli kaunis kalastajakylä vanhoine rakennuksineen ja viehättävän näköinen illallispaikka Gastro Pub Bodegan aivan meren rannassa. Kun meillä ei ollut pöytävarausta, niin ei tuonne päästy, joten sitten mentiin hotellimme ravintolaan heittämään naamaan savulohet ja uudet perunat. Ravintolalle täydet pisteet erinomaisesta ruuasta. Itse Eckerö Hotelli tiloiltaan on jo parhaat päivänsä nähnyt ja vaatisi ehdottomasti päivitystä tähän päivään. Jos tilat saavat pitkän miinuksen, niin ison plussan annamme respan palvelualttiudelle, siivoukselle, aamiaiselle ja ravintolalle. Niin ja pysäköinti oli ilmainen hotellin pihassa.

Toisena päivänä lähdimme heti aamusta Eckeröstä. Kävimme tsekkamassa vielä paikallisen keskiaikaisen harmaakivikirkon, joka oli onneksemme auki vaikka virallisesti olisi vasta parin tunnin päästä pitänyt aueta.

Seuraava kohteemme oli Kastelholman linna, joka on Ahvenanmaan ainut keskiaikainen linna. Linna on rakennettu 1380 -luvulla. Hienoa kokemusta elävöitti Play-kaupasta ladattava appi, jolla pystyi kuuntelemaan linnan vaiheita kotoisella suomenkielellä.

Samalla Kastelholman linnan alueella on hieno ulkoilmamuseoalue, jonne on ilmainen pääsy.

Limpparien nauttimisen jälkeen käytiin vielä tsekkaamaassa Bomarsundin linnoituksen rauniot, jotka eivät enää linnan käynnin jälkeen tuntuneet kovinkaan kummoisilta.

Välillä taas raikastumaan mereen ja takaisin Kastelholman alueelle ruokailemaan ehkä Ahvenanmaan tunnetuimpaan ja hehkutetuimpaan ravintola Smakbyhyn. Smakbyn omistaa julkkiskokki Micke Björklund. Ravintola sinänsä oli upea ja pakollinen katsastettava, mutta kaiken hehkutuksen jälkeen itse ruoka oli hienoinen pettymys. Toisen lohi oli ilmeisesti unohtunut pannulle ja poltettu ihan mustaksi ja kuivaksi ja toisen lihapullien suolamitta oli vaihtunut teelusikasta lapioksi. No tulipahan käytyä.

Onneksi etäisyydet Ahvenanmaalla ovat lyhyet, joten päivässä ehtii todella paljon. Kastelholman jälkeen pakollinen käynti perunalastutehtaan myymälässä ja sitten pohjoiseen Getan suuntaan. Sieltä löytyy suomalainen erikoisuus omenaviljemät. Omenapuita oli kuin viinitilallisilla silmän kantamattomiin. Kävimme Ahvenanmaan suurimalla Finströmin kunnassa sijaitsevassa Grannas Äppel omenatarhalla ja mukaan tarttui erinomaisia tuorepuristettuja omppumehuja.

Sitten matka jatkui Maarianhaminaan ja kirjautumaan sisälle hotelli Pommerniin. Aivan mahtava hotelli ja majoituskokemus ihan toisella tasolla kuin ensimmäisenä yönä! Ilmastoidut ja viilennetyt tilavat huoneet olivat luxusta. Pommernille miinusta tulee sekavasta aamiaisjärjestelystä ja siitä, että astiat ovat usein loppu ja aamiaistarjottavat vähissä.

Kolmantena päivänä tutkailimme Maarianhaminan tarjontaa. Pyhän Yrjön kirkko keskustassa oli vaatimattoman oloinen verrattuna noihin aiemmin näkemiimme kivikirkkoihin.

Heti merimuseon auettua menimme sinne välttääksemme turistipaljouden. Lipulla pääsi tutustumaan myös museolaiva Pommerniin ja sen seikkailuihin. Kuulokkeiden kautta kuuli suomeksi Pommernin erittäin mielenkiintoisesta 100 päivän rahtireissusta Lontoon, Port Viktorian ja KapHornin kautta Maarianhaminaan. Lapsille laivasta ja merimiehistä tarinoi laivarotta Ruby.

Myös merikortteli on kaunis ja näkemisen arvoinen paikka Maarianhaminassa.

Kahviloista mainittakoon viehättävä Cafe Viktor.

Olimme toisenkin yön hotelli Pommernissa ja neljäntenä päivänä ennen lähtöä ehdimme vielä käydä tsekkaamassa Maarianhaminan suurimman ostoskeskuksen, joka oli noin pari kolme kilometriä keskustan ulkopuolella. Sitten Viking Gracellä kohti Turkua.

************************************************************************************************************************************** Polkupyörällä on mahdollista nähdä paljon ja pyöräilijöitä näkyi siellä runsaasti

Kaikkialle on lyhyet matkat

Maarianhaminassa on ilmainen pysäköinti lähes kaikkialla pysäköintikiekolla

Vilkkaimpina turistiaikoina toivoisi vierailukohteiden olevan auki aiemmin ja pidempään (nyt 10-17)

Sunnuntaina lähes kaikki putiikit ovat kiinni keskustassa

Jos haluat näin pandemia-aikana varata majoituksen, jossa ei ole jaetut saniteettitilat, niin ole ajoissa asialla!

Ahvenanmaalta löytyy myös runsaasti vaelluspolkuja